Konijnenziektes

Konijnenziektes herkennen

Het kan lastig zijn om te merken of uw konijn ziek is, omdat niet elk symptoom even duidelijk is. Verandering in gewicht is echter vaak een signaal dat er iets mis is met uw konijn, controleer daarom regelmatig het gewicht. Hoewel konijnen niet altijd direct tonen dat ze ziek zijn, zijn er enkele gedragingen die aangeven dat uw konijn pijn heeft of ziek is:

• Langdurig stilzitten op één plaats.
  • Niet naar voren komen terwijl uw konijn dit normaal gesproken wel doet.
  • Niet eten en drinken.
  • Minder ontlasting.

Als uw konijn niet eet, drinkt en minder ontlasting heeft, neemt u direct contact op. Dit zijn belangrijke signalen dat uw konijn ernstig ziek is.

De meest voorkomende konijnenziektes

Er zijn verschillende oorzaken die konijnen ziek maken, namelijk:

• Abcessen
  • Diarree en obstipatie
  • Encephalitozoon Cuniculi
  • Gebitsproblemen
  • Myiasis
  • Myxomatose
  • Tumoren
  • Viraal hemorragisch syndroom (VHS)
  • Worminfecties

Myxomatose en VHS behoren tot de meest voorkomende en ernstige ziektes bij konijnen. Deze aandoeningen zijn lastig te behandelen, waardoor het cruciaal is om alert te zijn op mogelijke gezondheidsproblemen en symptomen bij uw konijn.

Myxomatose

Myxomatose is een ernstige ziekte die vaak fataal is voor konijnen. Het myxomatosevirus treft zowel wilde als tamme konijnen en veroorzaakt jaarlijks veel sterfgevallen. Op konijnen die besmet zijn met myxomatose ontstaan zachte bobbels in de huid, ook wel myxomen genoemd. Deze bobbels hebben een voorkeursplaats op:

• Rond de billen
  • Oren
  • Rond de ogen
  • Snuit

Na verloop van tijd kunnen de oogleden aan elkaar kleven, wat vaak leidt tot pusachtige afscheiding uit de ogen en neus. Myxomatose vertoont steeds vaker een atypisch symptoombeeld, wat het diagnosticeren van de ziekte moeilijker maakt. Hierdoor wordt de ziekte gemakkelijk over het hoofd gezien.

Het myxomatosevirus verspreidt zich op verschillende manieren, waaronder de beet van stekende insecten zoals vlooien, muggen en vliegen. Direct contact met zieke dieren of besmette materialen vormt ook een risico voor besmetting. Helaas is het verloop van myxomatose moeilijk te beïnvloeden nadat een konijn of groep konijnen besmet is geraakt.

Viraal hemorragisch syndroom

VHS is een zeer besmettelijke ziekte die konijnen treft en vaak leidt tot het overlijden van uw konijn. Het virus richt zich voornamelijk op de inwendige organen, met name de lever, en veroorzaakt interne bloedingen die snel tot de dood kunnen leiden. Het duurt meestal 1 tot 3 dagen voordat de eerste symptomen optreden na besmetting.

De symptomen van VHS variëren, maar er zijn enkele herkenbare tekenen zoals:

• Gewichtsverlies
  • Benauwdheid
  • Koorts
  • Stuiptrekkingen
  • Bloedingen

Vooral bloedingen in de luchtpijp, longen en het long- of buikvlies zijn belangrijke indicatoren dat uw konijn mogelijk VHS heeft.

Het virus verspreidt zich via verschillende wegen, waaronder speeksel, ontlasting of urine van besmette konijnen. Ook direct contact met besmette dieren, stekende insecten en zelfs materialen, zoals vers gesneden gras dragen bij aan de verspreiding van het virus.

Pasgeboren konijntjes zijn niet vatbaar voor VHS. De ziekte treft alleen konijnen ouder dan vier weken, maar komt zelden voor bij konijnen tussen 4 en 8 weken oud. Konijnen ouder dan 2 maanden lopen het grootste risico op VHS, vooral jonge vrouwtjes.

"Een niet etend konijn is een spoedgeval!"
Brenda, dierenarts bij PETComfort
Dierenarts Brenda

Konijnenziektes voorkomen

U verkleint eenvoudig de kans dat uw konijn ziek wordt door een paar maatregelen te treffen:

• Vaccineer jaarlijks uw konijn tegen myxomatose en VHS.
  • Vermijd contact met wilde konijnen.
  • Zorg dat de bodembedekking van uw ren altijd droog is, waardoor de vacht van uw konijn ook droog blijft.
  • Laat uw konijn op een wilgentak knagen in plaats van een knaagsteen om blaasstenen te voorkomen.
  • Zorg voor een ruime ren waarin uw konijn vrij kan bewegen.
  • Voorkom muggen door een insect-werende strip en net rondom de ren te plaatsen.
  • Maak regelmatig gebruik van een antivlooienmiddel om vlooien te voorkomen.

Neem contact op met Dierenkliniek PETComfort

Vertoont uw konijn een van de symptomen dat het ziek is? Maak dan direct een afspraak of neem zo snel mogelijk contact met ons op via 030 288 5444. Bij Dierenkliniek PETComfort begrijpen we hoe belangrijk de gezondheid van uw konijn is. Ons ervaren team staat klaar om uw huisdier de zorg en aandacht te geven die het verdient.

030 288 5444 Maak een afspraak