Gebitsproblemen

De eerste tekenen dat een konijn gebitsproblemen zou kunnen hebben, zijn het hebben van een natte kin, minder eten en vermageren. Let op dit komt heel vaak voor bij konijnen! Waarom en wat we er aan kunnen doen leest u hieronder.

Olifantentanden

Konijnentanden en –kiezen groeien altijd door. Het gebit slijt af doordat de elementen over elkaar bewegen tijdens het kauwen. Als het gebit scheef staat dan kunnen de tanden en kiezen niet goed afslijten. Hierdoor komen er scherpe punten (haken) op de kiezen en kunnen de voortanden doorgroeien tot zogenaamde olifantstanden. Er kunnen ontstekingen en abcessen ontstaan in de wangen of kaken, welke pijnlijk en vaak lastig te behandelen zijn. Het is logisch dat het eten met een pijnlijke mond niet zo goed gaat. De lange tanden zitten in de weg en de scherpe punten op de kiezen prikken in de wangen en tong van het konijn. Soms zie je dat je konijn wel erge honger heeft, maar dat het niet lukt om te eten. Van het kwijlen krijgt het konijn dan een natte kin. Aarzel niet en maak een afspraak om het gebit na te laten kijken!

Naar de tandarts

Te lange tanden en haken aan kiezen slijpen wij bij voorkeur weg. Hiervoor moet het konijn onder narcose, want het moet stilliggen. Het slijpen op zich is niet pijnlijk. Vroeger knipte men de tanden nog wel eens, maar het risico op splijten van de tanden is groot en het knippen kan pijnlijk zijn door de uitgevoerde druk.

Preventie

Een gebit dat eenmaal scheef groeit, zal niet vanzelf weer recht gaan groeien. Het is dus zaak om het gebit goed in de gaten te blijven houden en regelmatig na te laten kijken ( elke 3 maanden) of het alweer nodig is om te behandelen. In sommige gevallen is het beter om de voortanden te trekken. Konijnen kunnen heel goed zonder.