Tegen welke ziektes wordt mijn hond geënt?

Canine distemper / hondenziekte

Canine distemper, ook bekend als ‘hondenziekte’ is een zeer besmettelijke virusziekte van honden die over de hele wereld  voorkomt. Het wordt overgebracht door middel van besmette neus-, of ooguitvloeiing, besmette ontlasting, urine of speeksel.

Symptomen hondenziekte
Koorts, neus- en ooguitvloeiing, geen eetlust. Hierna kan braken en diarree optreden, de hond kan gaan hoesten of benauwd worden en zenuwverschijnselen vertonen. Soms zijn alleen zenuwverschijnselen zichtbaar, zonder voorafgaande ziektegeschiedenis. Ook kan verharding van de voetzolen en de neusspiegel optreden.

Deze ziekte kent vaak een dodelijk verloop. Pups van 3 tot 6 maanden zijn het gevoeligst maar volwassen dieren kunnen ook Canine Distemper krijgen.

Parvo

Het parvovirus is ontdekt in 1978. Dit ontzettend besmettelijke virus wordt overgebracht door contact met ontlasting van besmette dieren. Het is een behoorlijk resistent virus en het kan tot zelfs enkele maanden overleven in de omgeving. Doberman Pinschers, Rottweilers, Pitbulls en Labrador Retrievers zijn mogelijk gevoeliger dan andere rassen.

Symptomen parvo
Het verloop van de ziekte wordt bepaald door de hoeveelheid en het ziekteverwekkend vermogen van het virus en de weerstand van de hond. De eerste symptomen worden meestal 5-12 dagen na infectie vertoond. De meest gebruikelijke symptomen zijn erg braken en erge diarree, het laatste met of zonder bloedbijmenging. Deze symptomen gaan vaak gepaard met gebrek aan eetlust, koorts en sloomheid. Parvo komt het meest voor bij jonge honden maar kan op elke leeftijd voorkomen.

Honden die direct intensieve ondersteunende therapie krijgen kunnen de ziekte overleven. In jonge honden en gevallen waarbij complicaties en secundaire infecties optreden kan de ziekte een minder gunstig verloop hebben, de hond kan zelfs overlijden.

Rabiës / hondsdolheid

Deze ziekte is beter bekend als ‘hondsdolheid’ en wordt overgebracht door de beet van een geïnfecteerd dier. Vleermuizen, wasberen en vossen vormen het reservoir voor deze ongeneeslijke ziekte.

Symptomen hondsdoelheid
Het kan 1 week tot 8 maanden duren voor een besmet dier de kenmerkende symptomen vertoont. Het dier kan slomer worden of juist erg agressief, veel speeksel produceren en moeite met slikken krijgen. Ook vertonen dieren met rabiës vaak neurologische verschijnselen zoals dronkemansgang en verlammingsverschijnselen. Als eenmaal deze neurologische verschijnselen opgetreden zijn overlijdt het dier meestal binnen 7 dagen.

De ziekte van Weil

Een andere naam voor deze ziekte is Leptospirose. Het wordt overgebracht via urine van zogeheten gastdieren. Dit zijn meestal ratten die niet ziek worden van Leptospira maar deze ziekte wel verspreiden door met hun urine bijvoorbeeld water, grond en voedsel te besmetten.

Symptomen ziekte van Weil
De ziekte kan zonder duidelijke verschijnselen verlopen maar ook zorgen voor gebrek aan eetlust, sloomheid, koorts, braken en diarree, snelle hartslag en snelle ademhaling en (punt)bloedingen.

Doordat het organisme zich voornamelijk vermeerdert in de nieren en de lever kan chronische nier- en/of leverziekte ontstaan. Leptospirosis kan ook de dood van de hond tot gevolg hebben.

Kennelhoest

Kennelhoest is een hoogst besmettelijke, acute ziekte van de voorste luchtwegen die door één of meer ziekteverwekkers veroorzaakt wordt. Deze ziekteverwekkers zijn: het Paraïnfluenza virus, het Canine Adenovirus type 2 en de bacterie Bordetella Bronchiseptica. Andere, secundaire ziekteverwekkers kunnen de ziekte verder compliceren.

Deze ziekte heeft de naam kennelhoest gekregen doordat honden die de ziekte krijgen vaak recent in een pension of vergelijkbare instelling zijn geweest.

Symptomen kennelhoest
Bijna altijd treedt als eerste een flinke, niet productieve hoest op die vaak verergert na inspanning of door druk op de hals door bijvoorbeeld de halsband. Kokhalzen en neusuitvloeiing kunnen ook voorkomen. Honden met kennelhoest zijn meestal niet algemeen ziek, alhoewel koorts wel kan voorkomen.

Bij jonge pups, honden met verminderde weerstand, honden met bestaande luchtwegproblemen komen de meeste complicaties voor zoals longontsteking of verergering van de bestaande problemen.

Infectieuze Canine Hepatitis

Dit is een wereldwijd verspreide, voor honden besmettelijke leverziekte en wordt overgebracht door besmette ontlasting, urine, neusuitvloeiing, bloed en speeksel. Het virus kan lang in de omgeving overleven en kan wel één jaar voorkomen in de urine van verder herstelde honden.

Symptomen Canine Hepatitis
De symptomen variëren van een lichte koorts tot het overlijden van het dier. De eerste verschijnselen zijn meesta koorts, sloomheid en niet willen eten. Vaak hebben ze een gevoelige buik en een enkele keer hoest de hond. Tekenen van leverfalen kunnen optreden waaronder braken, geelzucht, neurologische verschijnselen en verhoogde bloedingsneiging.

Als een hond hersteld is kan hij/zij blijvende veranderingen van het hoornvlies en nierbeschadiging over houden. Jonge honden zijn het gevoeligst.