Blaasontsteking kat

Blaasontsteking bij katten komt regelmatig voor. Het kan opvallen dat uw kat vaker naar de bak gaat, klaaglijk miauwt tijdens het plassen of naast de bak plast, soms met bloed erbij. Bij een kat die ook buiten zijn behoefte doet, is dit natuurlijk lastiger te zien.

Symptomen blaasontsteking bij katten

Meestal is de kat niet echt heel ziek van een blaasontsteking. Zelden gaan katten van een blassontsteking overgeven of krijgen koorts. Toch is een blaasontstekeing voor uw kat heel vervelend, want het plassen kan pijnlijk zijn. Hierdoor kan de kat bang worden voor de pijn en dus ook de kattenbak. Uw kat zal het plassen te lang ophouden of juist op ongewenste plaatsen gaan plassen.

Oorzaken blaasontsteking kat

Het is belangrijk dat er bij een verdenking van blaasontsteking bij uw kat urine wordt onderzocht. De urine van uw kat kan aanwijzingen geven voor de oorzaak van de ontsteking. Blaasontsteking bij katten wordt zelden veroorzaakt door bacteriën. Daarentegen zien we wel vaak dat stress bij katten een oorzaak kan zijn, of de aanwezigheid van blaasgruis of blaasstenen. Daarom controleren we de urine van uw kat op de aanwezigheid van ontstekingscellen, bloed en gruis.

Afhankelijk van de uitslag geven wij uw kat medicatie en/of speciaal voer mee.

Kat plast niet meer

LET OP: als u denkt dat uw kat helemaal niet meer kan plassen, dan is dit een levensbedreigend spoedgeval! Neem zo spoedig mogelijk contact op met een dierenarts.