Kat verkouden

Kat verkouden symptomen

Als uw kat af en toe niest, maakt u zich dan geen zorgen. Een enkele nies is geen teken van verkoudheid. Niest uw kat vaker? Dan is het belangrijk om te achterhalen of uw kat verkouden is. Een verkouden kat herkent u aan de volgende symptomen:

• Een lopende neus
  • Tranende ogen
  • Hoesten, benauwdheid en hees ademen
  • Niezen

Als uw kat niest, dan hoeft het niet altijd te betekenen dat uw kat verkouden is. Niezen kan ook duiden op een niesziekte. Houd uw kat daarom nauwlettend in de gaten en let op of hij andere symptomen vertoont die duiden op een niesziekte:

• Vieze en ontstoken ogen
  • Niezen en snotteren
  • Kwijlen en zweren op de tong
  • Benauwdheid en kortademigheid

Lees meer over niesziekte

Oorzaken verkoudheid bij katten

Soms is een verkoudheid bij uw kat meer dan alleen een tijdelijk ongemak. Er zijn verschillende oorzaken voor verkoudheid bij katten, namelijk:

• Virussen
  • Veranderingen in het weer
  • Contact met andere katten

Af en toe kan het lijken alsof uw kat verkouden is, maar soms zit er een vreemd voorwerp, zoals een grassprietje of een insect, vast in de neus. In zo’n situatie kan het nodig zijn dat de dierenarts het voorwerp verwijdert. Neem daarom altijd contact op met de dierenarts als uw kat verkouden is.

Neem contact met ons op

"Wees alert bij een verkouden kat, omdat het een teken kan zijn van een dieperliggend probleem. Raadpleeg altijd eerst uw dierenarts als u niet zeker weet of uw kat verkouden is."
Eline, paraveterinair bij PETComfort

Huismiddel verkouden kat

We adviseren om altijd een afspraak bij de dierenarts te maken als uw kat verkouden is. Onze dierenartsen voeren een grondig onderzoek uit en proberen de oorzaak te achterhalen. Indien nodig schrijven we de benodigde medicatie voor.