Niet eten

Een konijn dat niet eet moet altijd serieus genomen worden en zo snel mogelijk, liefst dezelfde dag nog, naar de dierenarts. Konijnen laten pas in een heel laat stadium van ziekte merken dat ze niet in orde zijn, omdat het oorspronkelijk (in het wild) als prooidieren levensbedreigend voor ze is om zwakte te tonen.

Tegen de tijd dat je aan je konijn kunt zien dat hij ziek is, is er meestal echt wel wat aan de hand. Konijnen kunnen stoppen met eten als ze ergens pijn hebben, te lange tanden of kiezen hebben of bijvoorbeeld een haarbal. Het niet eten is, onafhankelijk van de oorzaak, heel slecht voor het maagdarmkanaal van het konijn. Ze krijgen er buikpijn van en hebben daarom nog minder zin in eten. Zo is het cirkeltje rond en een konijn komt er meestal niet vanzelf weer bovenop.

Omdat een ziek konijn vaak heel snel achteruit gaat adviseren wij om dezelfde dag nog een afspraak te maken om uw konijn te laten onderzoeken. Vaak hebben we snel een diagnose gesteld en kunnen we direct beginnen met behandelen. Naast de behandeling die we dan instellen om de oorzaak aan te pakken krijgt u ook speciale dwangvoeding mee om de darmen weer op gang te helpen. We laten u graag zien hoe de medicatie en dwangvoeding toegediend moet worden zodat u dit thuis zelf kunt doen. Wanneer u overdag niet de mogelijkheid heeft om het vaak drukke voer- en medicatieschema thuis vol te houden dan kunt u uw konijn bij ons in de opname brengen.